neděle 6. listopadu 2011

Bedýnky

Už delší dobu mě lákalo vyzkoušet bedýnkování, t.j. odběr bedýnek s (převážně bio) zeleninou od místních pěstitelů. Většinou mi ale trvá, než se k něčemu rozhoupám a některé ze svých velkolepých plánů uskutečním.

Před několika dny jsem ale zjistila, že některé maminky využívají server, který vám "bedýnky" pošle až pěkně do domu. Jen si u počítače naklikáte, co se vám do bedýnky hodí, a auto s vaší bedýnkou za pár dní zazvoní u dveří. Jak praktické, pomyslela jsem si - než mi došlo, že tento systém poněkud popírá původní smysl bedýnek, tj. podporovat lokální zemědělce a šetřit přírodu. Auto, které pojede speciálně k nám na konec světa, k ozdravení planety nijak zvlášť nepřispěje - nehledě k tomu, že zeleninu povezou od pěstitelů z druhého konce republiky.

Nicméně mi to dalo impuls se trochu prozhlédnout a hurá hurá, v Boskovicích, které mám za rohem, od června bedýnkování funguje. Jedou za 14 dní tu nabízejí bedýnku s předem známým obsahem, takže si můžete objednat jen pokud vám vyhovuje nabízený sortiment. Tento čtvrtek tedy u nás přistála první bedýnka:



Kromě běžných věcí, jako jsou jablka, hrušky, cibule, česnek, zelí a brambory obsahuje i plodiny, které sice znám, ale nikdy jsem je nepřipravovala (dýně hokkaido, červená řepa, patizon) a několik špeků, o jejichž existenci jsem měla jen velmi obecné představy (tuřín, topinambury, špagetová dýně).

Jako první jsem stvořila dýňovou polévku, typickou podzimní americkou zálěžitost. Dá se udělat jednoduše povařením a následným rozmixováním dýně a cibule, případně i mrkve, ale pokud chcete opravdu výbornou chuť, dejte si s tím trochu víc práce: dýni rozkrojenou na několik částí dejte spolu se dvěma očištěnými mrkvemi na 40 minut péct do trouby (180 stupňů), dokud nezměknou. Na másle zpěňte cibuli, přidejte pečenou zeleninu, zalijte vodou, povařte a pak ponorným mixérem rozmixujte. Máte-li vývar, dejte místo vody vývar, pak už to opravdu nemá chybu. Já vývar neměla a masoxy a spol. neuznávám, takže voda stačila. Dochutila jsem solí, pepřem a citronovou šťávou. Podává se s kysanou smetanou, pokud držíte dietu, službu udělá i kopeček bílého jogurtu. Je to velká dobrota!

Než jsem stihla využít další kusy zeleniny, akční maminka tuřín, pastiňák a mrkev zamrazila holčičkám na příkrmy. Část topinambur a červená řepa skončily v pečené zelenině (kusy zeleniny včetně rajčat, řepy, tuřínu, cukty, prostě čehokoli,  se pečou v troubě s kusy cibule a stroužky česneku na 120 stupňů skoro tři čtvrtě hodiny, zalité hořčicí a dochucené cukrem a solí). Bude-li v přístí bedýnce zase pastiňák nebo tuřín, ráda bych se vrhla na anglické Stew, vařené hovězí se zeleninou, které vypadá takto:


Tuřín je vůbec v Anglii mnohem víc známá zelenina, tradičně se z něj dělá třeba tuřínová kaše. Hodlám jej vyzkoušet, jen bude příležitost, takže podám hlášení.

S první bedýnky jsem docela unešená, ale otázka je, jak to bude v zimě - až budu zpracovávat dvacátou červenou řepu, možná to vzdám :)

Žádné komentáře:

Okomentovat